
Alles wat je moet weten over de 302 redirect
302 redirect: hoe je ze gebruikt en waarom ze zo belangrijk zijn voor SEO
302 redirect is een term die je als je een website eigenaar bent of als je werkt in SEO wel eens hebt zien langskomen. Het is een technische term die vooral veel te maken heeft met zoekmachineoptimalisatie. Vaak zie je de 301 redirect voorbij komen, maar 302 redirects zijn ook erg belangrijk.
Wat is een 302 redirect?
Laten we beginnen bij het begin. Wat is een 302 redirect eigenlijk? In tegenstelling tot een 301 redirect, die permanent gebruikers van een URL naar de andere sturen, is een 302 een redirect die alleen maar tijdelijk wordt gebruikt. Zo worden gebruikers alleen maar omgeleid tot dat de redirect is verwijderd. Een 302 is een stuk makkelijker te maken, want dit kan worden gedaan door middel van een meta tag of worden gedaan met JavaScript.
Is een 302 redirect belangrijk voor SEO
Ja, en nee. De 302 redirects zijn alleen belangrijk voor SEO, als je ze niet goed instelt, of niet voor de juiste redirects kiest. Als je kiest voor de verkeerde redirect, zal Google de verkeerde pagina meer waarde geven. De zoekmachine zal dan maar een versie van de pagina als belangrijk bestempelen. Dit kan ervoor zorgen dat de verkeerde pagina in de zoekmachines wordt geïndexeerd.
Wanneer gebruik je een 302 redirect?
Je gebruikt een 302 redirect eigenlijk niet vaak. Er zijn wel sommige scenario’s waar je een 302 redirect gebruikt. Bijvoorbeeld als je een online winkel hebt, en een product niet meer op voorraad hebt. Op momenten zoals dat zijn 302 redirects een handig hulpmiddel om te gebruiken. Dit om bijvoorbeeld aan klanten gerelateerde producten te laten zien.
Een andere reden om 302 redirects te gebruiken, is als je bezig bent met het uitvoeren van A/B testen. Door het instellen van 302 redirects kun je kijken welke versie van je webpagina beter werkt. Je kunt bijvoorbeeld een landingspagina zijn aan het veranderen om te kijken of deze beter werkt. Met 302 redirects kun je een nieuwe pagina maken zonder eventueel organisch verkeer, of posities in de zoekmachines te verliezen.
Hoe stel je 302 redirects in?
Het instellen van 302 redirects is eenvoudig. Eerst, bepaal welke URL je wilt doorverwijzen naar een andere pagina. Vervolgens, open je de .htaccess bestand of de instellingen van je CMS. Voeg daar de redirect code toe met de oorspronkelijke URL en de nieuwe URL. Sla het bestand op en publiceer de wijzigingen. Controleer of de redirect correct werkt door de oorspronkelijke URL in te typen en te controleren of je naar de juiste pagina wordt doorgestuurd.
Wat als ik de verkeerde redirects gebruik?
Je hoeft je hier niet zoveel zorgen over te maken. Google kijkt namelijk zelf ook welke redirect je eigenlijk bedoelde. Wanneer Google denkt dat je een 301 redirect bedoelde in plaats van een 302 redirect, zal het de redirect ook zo behandelen. Het is toch fijner om zelf de verschillen tussen de twee te herkennen, aangezien het natuurlijk zo kan zijn dat Google nooit de verandering maakt. Hopelijk weet je door dit artikel wanneer je 302 redirects moet gebruiken.

