
A/B Testen: De geheimen van succesvolle conversie-optimalisatie
A/B Testen: Leer hoe je de de conversie van je website verhoogt.
A/B testen is een belangrijk deel van digitale marketing. Al is je SEO, of je PPC campagne nog zo goed als jouw website niet converteert heb je er helemaal niks aan. A/B testen is namelijk het verhogen van jouw conversie, zodat je meer sales binnen krijgt. De naam zegt het al, je experimenteert met A/B testen twee verschillende opties. Daarna kijk je wat er beter voor jouw website of campagne werkt. Dit kunnen de kleinste verschillen zijn. Denk hierbij aan een call to action op een andere plek of het veranderen van een kleur. Er zijn nog vele andere manieren om te AB testen. In dit artikel leg ik je precies uit wat AB testen is en hoe je jouw eerste A/B test uitvoert.
Wat is A/B testing en hoe werkt het precies?
AB testen wordt vaak ook split testen genoemd. Het werkt eigenlijk vrij eenvoudig. Stel je hebt je eigen website of applicatie gemaakt. Dan wil je natuurlijk weten wat het beste werkt voor jouw gebruikers. Je hebt hiervoor 2 verschillende groepen nodig. Aan een van de groepen laat je een lay out van je website zien, en aan de andere groep laat je een andere lay out van de website zien.
Kleine veranderingen
Je hoeft hiervoor niet de hele website te veranderen. Zoals ik in het begin al zei, dit kunnen kleine dingen zijn die je veranderd op de website. Door de data te analyseren kun je een keuze maken wat het beste werkt voor jouw website. Je kan hiervoor bijvoorbeeld de bounce rate, sessieduur, en conversies checken. Op basis hiervan maak je een beslissing.
A/B testen is een continu proces
Zoals bij vele andere processen in online marketing, is het ook van belang om constant te A/B testen. Vele dingen kunnen natuurlijk op je website veranderen. Je kunt nieuwe elementen toevoegen aan je applicatie of aan je website. Zo is het Nederlandse bedrijf booking.com bekend om haar constante A/B testen. Er worden meer dan 1000 split tests tegelijkertijd uitgevoerd op de website.

Hoe stel je een A/B test eigenlijk op?
Een A/B test opstellen is niet heel moeilijk. Het vereist wel veel planning en een goed gestructureerd proces. Gelukkig zijn er een paar stappen die je hiermee kunnen helpen.
- Wat wil je testen
- Breng de veranderingen aan die je wilt testen
- Gebruik een A/B test tool zoals Hubspot om de verschillende versies aan te brengen
- Start test
- Analyseer de resultaten
- Herhaal
Dit is in een notendop hoe je een A/B test doet. Je begint dus met het besluiten wat je wilt testen. Vervolgens breng je die veranderingen aan. Hierna gebruik je een tool zoals Hubspot of een andere A/B test om de verschillende versies aan te brengen in je website. Je start de test, en dan analyseer je de resultaten. Aangezien A/B testen een constant proces, herhaal je het daarna gewoon weer met een andere test.
A/B testen: zo moet dat dus
Nu kun je gaan beginnen met de eerste A/B test voor jouw website. Let goed op dat je de A/B test accuraat analyseert en zorgt voor de juiste implementaties. Zo kun je nog meer conversies uit jouw website halen. Zelfs de kleinste dingen kunnen verschil maken. Juist daarom is A/B testen zo ontzettend belangrijk om te doen.

