
Email campagne
Wat is een email campagne
Wat is een email campagne? Een emailcampagne is een deel van email marketing. Email campagnes zijn wanneer je meerdere contacten tegelijkertijd emailt. Een email campagne is zo gemaakt dat je meerdere contacten op het juiste moment bereikt door middel van waardevolle content. Hierdoor krijg je als bedrijf een hogere interactie, en daarnaast krijg je ook vaak een hogere CTR en conversie.
Hoe maak ik een email campagne?
Een emailcampagne maak je in jouw email marketing software. Dit kan zijn via Hubspot, GetResponse, Mailerlite, MailChimp of ieder andere email marketing software. Er zijn een paar hoofdregels die je niet moet vergeten wanneer je jouw email campagne gaat maken.

1. Zorg voor een relevante lijst van contacten
Je kan zo veel sturen als je wilt. Als de doelgroep van jouw email niet matched met de mensen waar naar je de email stuurt is het lastig om ze te converteren. Zorg er dus voor dat jouw email marketing campagne naar de juiste personen wordt gestuurd.
2. Onderwerp voor jouw email campagne
Als je wilt dat jouw email campagne succesvol is, moet het onderwerp goed zijn. De mensen die je wilt bereiken moeten getriggerd zijn om jouw emails te willen openen. Dit kan door middel van de deal al in jouw onderwerp zetten. Daarnaast kan je ook zorgen dat mensen het sneller openen doordat zij geïnteresseerd zijn in het onderwerp. Het onderwerp moet dus matchen met jouw doelgroep.
3. Ontwerp een mooi design
Mensen zijn vaak sneller naar een mooi design aangetrokken. Wanneer je jouw email campagne maakt zorg dus dat het er mooi uit ziet. Dit kan gemakkelijk met email marketing software zoals GetResponse & Mailerlite. Je hoeft hier dus echt geen hoogstaande designer voor te zijn!
4. Maak het persoonlijk
We kennen allemaal wel die vervelende sales emails die we in onze inbox krijgen. Als bedrijf is het de bedoeling dat je hier niet aan meedoet. Zorg er dus voor dat je jouw email een persoonlijke touch geeft. Doe gewoon alsof je een mailtje stuurt naar een van je vrienden of een goede collega.
5. Follow ups voor email campagnes zijn belangrijk
Niet iedereen leest al zijn mail meteen. Daarom is het belangrijk als je een mailtje stuurt om niet meteen op te geven na de eerste keer. Het kan zijn dat je jouw potentiele klanten de eerste keer op een verkeerd moment hebt proberen te bereiken. Een follow up versturen is dus echt niet zo erg. Zorg er wel voor dat deze niet zo lang is als de eerste. Je wilt jouw potentiele klanten natuurlijk niet irriteren. “Heb je mijn vorige mailtje gezien, Naam Klant?” als onderwerp is goed. Een korte tekst over het aanbod of een korte samenvatting van de content zal je helpen niet te veel abbonnees te verliezen.

6. Zorg ervoor dat jouw email campagne van een echt persoon komt
Je wilt natuurlijk geen mailtjes sturen van klantenservice@bedrijf.nl of van marketing@bedrijf.nl. Zorg ervoor dat jouw mailtjes komen van een echt persoon. Het liefst alleen voornaam@bedrijf.nl. Dit helpt namelijk ook jouw email marketing campagne persoonlijker te maken.
7. Email campagne; Testen, testen, testen
Net zoals bij SEO, of eigenlijk iedere vorm van marketing, is het ook bij jouw email marketing belangrijk dat je blijft testen. Dat wat voor een ander bedrijf werkt, hoeft niet per se voor jouw te werken. Door middel van het testen kan je zien wat wel en wat niet succesvol in jouw email marketing is.
In dit artikel staan affiliate links. Wat houdt dit in? Wanneer je via een van deze links iets koopt ontvangen wij een kleine commissie. Het product is voor jou niet duurder maar omdat wij je vanuit onze website doorsturen krijgen wij van deze partijen een kleine percentage, als bedankje/reclamevergoeding. Met deze vergoeding kunnen we de website laten draaien en dagelijks voor jou op zoek gaan naar de beste deals etc.

