
Long tail zoekwoorden: Het geheim van een succesvolle SEO
De kracht van long tail zoekwoorden
Als je van SEO hebt gehoord, dan heb je vast wel eens van keywords of zoekwoorden gehoord. Maar heb je ook van long tail zoekwoorden gehoord? In dit artikel bespreken we precies wat long tail keywords inhouden en waarom deze zoekwoorden je kunnen helpen met SEO. Zo kun jij de volgende keer dat je aan jouw zoekmachineoptimalisatie bent aan het werken jou ook focussen op long tail zoekwoorden.
Wat zijn long tail zoekwoorden?
Long tail zoekwoorden zijn meer specifieke termen dan gewone keywords. Een long tail keyword bestaat meestal uit 3 tot 6 woorden. Waar een normaal keyword of “main keyword” meestal bestaat uit een woord, zoals “sneakers” bestaat een long tail zoekwoord uit meerdere woorden. Denk hierbij aan “Blauwe sportschoenen voor dames omgeving Amsterdam”. Door het gebruik van een long tail keyword kun je dus meer specifieke doelgroepen targeten.
De voordelen van long tail zoekwoorden
Zoals we hierboven beschreven kun je door het gebruik van een long tail keyword specifieke doelgroepen targeten. Ondanks dat het zoekvolume niet al te hoog is, zijn er wel andere voordelen hieraan verbonden. Als je een winkel hebt die sportschoenen voor dames verkoopt in de omgeving Amsterdam, dan zul je door middel van de specifieke zoekopdracht die eerder in het artikel benoemd is, makkelijker een klant vinden die ook echt iets wilt kopen. Hierdoor wordt de conversie van jouw SEO een stuk hoger, ook al ligt het zoekvolume laag.
Hoe vind je long tail zoekwoorden?
Het vinden van long tail zoekwoorden hoeft niet al te lastig te zijn. Er zijn meerdere manieren waarop je dit soort keywords kunt vinden. Een manier is door het gewoon te baseren op wat je wilt bereiken met jouw artikel of webpagina. Heb je een fietsenwinkel in Drachten? Dan kun je een van je long tail zoekwoorden als volgt neer schrijven: Blauwe Gazelle fiets voor heren kopen in drachten. Let wel op; Je kunt dit niet zomaar kopiëren als je een fietsenwinkel hebt in Drachten. Het is de bedoeling dat je ook echt een blauwe Gazelle fiets verkoopt in je winkel.
Wanneer mensen op het long tail zoekwoord hierboven zoeken en er achter komen dat je helemaal geen blauwe Gazelle fiets verkoopt zullen ze jouw webwinkel snel verlaten. Dit zorgt ervoor dat je bounce rate omhoog gaat, dit is weer slecht voor jouw SEO. Als je deze methode gebruikt voor het vinden van long tail keywords, moet je dus echt even erbij gaan zitten. Neem even alles na wat te maken heeft met het product dat je verkoopt.
Met behulp van SEO software
Heb je geen zin om zelf te zoeken naar long tail zoekwoorden? Vertrouw je liever meer op data? Dan kun je mijn favoriete methode gebruiken. Dit is door middel van SEO software. Ik hoor je al bij jezelf denken “ik ga toch niet €100,- per maand betalen voor SemRush of Ahrefs”. Dat kan ik mij goed voorstellen. Vooral niet als je net bent begonnen met SEO. Ik gebruik zelf daarom vaak Mangools voor zoekwoordonderzoek. Deze handige SEO tool is namelijk een stuk goedkoper, het heeft misschien niet alle geavanceerde functies als een Ahrefs of Semrush maar het is meer dan oké voor basis SEO en goed en geavanceerd zoekwoordenonderzoek.
Nu kun je aan de slag!
Nu je weet wat de verschillen zijn tussen “main” keywords en long tail keywords. Daarnaast ook weet waarom long tail keywords zo belangrijk zijn en hoe je deze zelf kunt vinden of met een SEO tool, is het belangrijk om aan de slag te gaan met ze. Dus pak een pen en papier en ga brainstormen. Of maak gebruik van een handige SEO tool zoals Mangools om long tail zoekwoorden voor jouw website of blog te vinden.

