
De 7 P’s van de Marketing Mix
De 7 P’s van de Marketing Mix: De sleutel tot succesvolle marketingstrategieën
De marketing mix. Je hebt er misschien al eens van gehoord. De marketing mix is een manier op waarop jij je marketing kan plannen en analyseren. Het is een deel van marketing dat je in bijna elke marketing cursus vindt. Voorheen werd het de 4 P’s van marketing genoemd; Product, Prijs, Promotie, Plaats. Tegenwoordig zijn het 7 P’s. Waarvan sommige in het Nederlands niet met een P beginnen maar wel in het Engels. Dit is Product, Price, Promotion, Place, Positioning, Packaging en People.

Hoe gebruik je de 7 P’s?
Nadat je de 7 P’s voor jouw product op een rijtje hebt gezet, kan je gaan werken aan jouw marketing plan. De 7 P’s van marketing worden gebruikt om constant jouw marketing plan te herevalueren. Daarnaast kun je de marketing mix ook gebruiken om veranderingen aan te brengen aan je marketing plan.
Marketing Mix P1: Product
Je gebruikt de eerste P in de marketing mix alsof je zelf in marketing werkt. Vraag jezelf de volgende dingen af. Is jouw huidige product geschikt voor de markt? Is het geschikt voor de klanten? Zijn er producten in je catalogus die je misschien niet meer zou uitbrengen. Je gebruikt deze vragen om je zelf af te vragen wat je kan veranderen aan je product. Of welke producten je niet meer zou uitbrengen.
Marketing Mix P2: Prijs
Bij dit deel van de marketing mix ga je jezelf meer afvragen over de prijsstrategie die je op dit moment hanteert. Je gaat er dus voor zorgen dat je constant bij jezelf afvraagt of de prijzen die je hanteert wel samen gaan met de huidige markt. Denk hierbij aan wat de concurrentie van jouw product doet. Maar denk ook aan andere dingen zoals de inflatie enzovoorts.
Marketing Mix P3: Promotie
Hierbij ga je naar de kanalen kijken die je kunt gebruiken om jouw product of service te promoten. Heb je bijvoorbeeld een B2B product dan is het makkelijker om via LinkedIn jouw product te verkopen. Heb je een cosmetica product? Gebruik dan kanalen zoals Instagram, TikTok, en influencer om jouw producten te helpen verkopen. Ook kijk je hierbij of andere dingen van jouw advertentie goed werken. Denk hierbij aan de headline, afbeelding, of de tekst zelf. Je kan gemakkelijk de tekst aanpassen met een tool zoals copy.ai.
Marketing Mix P4: Plaats
In de 4e P van de marketing mix gaat het over waar jouw product wordt verkocht. Hierin gaat het dus over waar de klant, en het product elkaar ontmoeten voor een verkoop. Denk hierbij aan een online retailer zoals via bol.com, telemarketing, of via een deur-tot-deur verkoper. Dit kunnen ook plaatsen zijn zoals een fysieke winkel. Ook verandering hierin brengen kan leiden tot veel meer verkoop. Zorg ervoor dat je hierover dus altijd nadenkt, over wat je kan veranderen aan de plek van de verkoop.
Marketing Mix P5: Positioneren
Het positioneren van jouw product is een van de belangrijkste onderdelen van jouw marketing proces. We bedoelen hierbij niet het letterlijk recht zetten van een product. Het is belangrijk om constant erover na te denken hoe klanten over jouw denken. Wat zeggen ze over jouw product? Hoe voelen ze zich bij jouw product? Welke woorden worden geassocieerd met jouw product? Dit zijn erg belangrijke onderdelen, als je hier een positieve verandering in kan brengen zul je geheid meer verkopen zien.
Marketing Mix P6: Physical Surroundings of Packaging
Packaging is niet alleen van groot belang bij fysieke producten. Het gaat hier ook over de branding van jouw product of service en andere visuele elementen. De meeste mensen hebben de eerste impressie van jouw bedrijf binnen 30 seconden. Het is dus ontzettend belangrijk om te zorgen dat je de juiste uitstraling geeft aan klanten. Als je het niet zeker weet, kun je ook A/B testen om verschillende kleine dingen te veranderen. Deze testen gebruik je dan om te zien wat het beste werkt voor jouw bedrijf.
Marketing Mix P7: People
Dit is natuurlijk ook een belangrijk aspect van de mix. In het gedeelte “people” ga je kijken naar jouw bedrijf zelf. In dit deel kijk je naar de verantwoordelijke binnen elke afdeling van jouw bedrijf. Voor dit deel is het vooral belangrijk om te weten wie je moet inhuren voor wat. Hoe goed je bent in het aannemen en behouden van talent is een zeer belangrijk gedeelte van de marketing mix. Al zijn alle andere onderdelen nog zo goed, als dit niet goed is, kun je groot succes vergeten. Je moet dus leren welke vragen je moet stellen in een sollicitatiegesprek om het juiste talent aan te trekken.

