SEO on page checklist
Freelancen & Remote Werk,  Online Ondernemen

On-page SEO

Spread the love

On-Page SEO Checklist 

SEO on page checklist. SEO is een van de belangrijkste onderdelen van digital marketing. Of je nu een blog of een online webshop wilt beginnen. Jouw SEO moet goed zijn, zodat je in de top van google kunt ranken. In tegenstelling tot vele andere onderdelen van digital marketing zoals betaalde advertenties kan SEO jouw veel geld opleveren zonder er veel voor te betalen. Vooral als je weet wat je zelf moet doen, dan hoef je natuurlijk geen SEO specialist in te schakelen. Er zijn natuurlijk veel verschillende onderdelen in SEO die belangrijk zijn zoals backlinking, off-page -en technische SEO. In dit artikel bespreken we vooral de voordelen van on-page SEO. Zodat je weet dat het nooit fout kan gaan met jouw on-page als je deze ON-page SEO checklist gebruikt.

Meta-informatie & standaardregels in on-page SEO

Het belangrijkste zoekwoord moet in de title-tag staan 

Heb je een meta description gemaakt? 

Is deze gemaakt volgens de regels van meta description?

Staat het hoofdzoekwoord in de URL van de pagina? 

Is je URL kort? Zo niet, haal dan wat onbelangrijke woorden weg zoals “en” of “in”.

Zoekwoorden in on-page SEO

Zijn alle zoekwoorden in de tekst gebruikt? Is het belangrijkste zoekwoord opgenomen in het begin van je H1? 

Is het belangrijkste keyword gebruikt in de eerste regel tekst? (schrijf het vet, zodat het meteen duidelijk is dat het het belangrijkste keyword is)

Wordt het belangrijkste trefwoord gebruikt in de eerste H2? 

Wordt het belangrijkste trefwoord in de hele tekst gebruikt? 

Gebruik je partials, en synoniemen? Een partial, is een zoekwoord dat overeenkomt met een deel van het trefwoord, maar niet met alles. Het kan ook het volledige trefwoord zijn, maar niet allemaal achter elkaar gebruikt. Voorbeeld; het trefwoord is; “blauwe SUV in Mexico City.”  Een deel zou kunnen zijn; “Als u een blauwe SUV wilt kopen is een goede optie om er een te kopen in Mexico Stad.”

Eindig de tekst met het keyword.

Structuur van de koppen in on-page SEO

De titel van de pagina staat in h1 tags.

De subkoppen staan in h2 tags.

De sub-subkoppen staan in h3 tags.

Er kan maar één h1 per pagina zijn.

Afbeeldingen

Zijn de afbeeldingen die je gebruikt uniek? (Niet iedereen heeft unieke afbeeldingen, als je deze niet hebt kan je een gratis stockfoto website zoals unsplash.com of pexels.com).

Hernoem de afbeelding die je op jouw PC gebruikt en gebruik een zoekwoord.

Maak de afbeeldingen kleiner zodat je webpagina sneller laadt, je kunt tools gebruiken zoals tinypng.com.

Gebruik een alt-tag voor de afbeelding en gebruik daarin het trefwoord. 

Geef de afbeelding een titel en gebruik daarin het trefwoord.

De eerste afbeelding heeft het belangrijkste trefwoord als titel en alt-tag.

De andere afbeelding kan variëren met gerelateerde trefwoorden.

Interne links in on-page SEO

Zijn er interne links naar andere blogs/producten? 

Optimaliseer deze met ankerteksten naar het blog waarnaar je linkt. Als je naar een ander blog linkt, zoek dan op wat het belangrijkste keyword van dit blog is en gebruik het keyword van het blog waar je naar verwijst als anchor-tekst.

Zijn er interne links die linken naar de blog die u schrijft? 

Maak niet te veel gebruik van interne links, houd het relevant. 

Als je iemand citeert met veel autoriteit over het onderwerp waarover je schrijft, zorg er dan voor dat je een externe link gebruikt naar de juiste pagina waar mensen deze quote kunnen vinden. 

Metabeschrijvingen en titel in on-page SEO 

Je kunt deze gratis tool gebruiken om te zien hoe je meta description en title tag eruit gaan zien,

Begin met de rechterkant van je scherm

  • 1. Vul het zoekwoord in in de zoekbalk
  • 2. Selecteer het juiste land
  • 3. Analyseer de top 10 en kijk wat je zou kunnen veranderen

Ga nu naar de linkerkant van je scherm

  • 1. Vul de URL van de pagina in
  • 2. Schrijf de title tag – Maximaal 600 pixels – Ongeveer 55 woorden
  • 3. Schrijf de Meta description – Maximaal 960 pixels – Ongeveer 155 tekens
  • 4. Vul de vetgedrukte zoekwoorden in – dit is je belangrijkste zoekwoord 
Metabeschrijvingen en titel in on-page seo

Schrijf een pakkende titel in on-page SEO

Zorg ervoor dat het hoofdzoekwoord zo dicht mogelijk bij het begin van de beschrijving staat. 

Gebruik je merknaam (bijv. Ford, Facebook, Twitter, Mangools, Amazon).

Gebruik een scheidingsteken tussen de titel en de merknaam. Bijv. Beste blauwe SUV – Ford. 

Gebruik modifiers in je titel zoals “beste”, “great”, “2021”.

Blijf binnen de 600 pixels.

Wanneer je de meta description schrijft, let dan op het volgende

Het doel van je meta description om je lezer te overtuigen dat het antwoord op het zoekwoord in je blog staat zodat de lezer op je pagina klikt.

Gebruik een relevante emoji in de meta description. Wanneer de lezer door de google resultaten scrollt is dit een makkelijke manier om de aandacht te trekken zodat ze op de blog klikken.

Probeer ook de meest relevante gerelateerde zoekwoorden te gebruiken.  Je hoeft de gerelateerde zoekwoorden niet exact te gebruiken.  Gebruik een pakkende call to action zoals “lees hier meer” zodat de lezer op uw blog klikt. 

Blijf binnen de pixels, zodat je on-page SEO optimaal is.

<H2> Hoe doe ik dat zelf als SEO freelancer </H2>

Ik ben zelf een top rated freelancer op Upwork gespecialiseerd in SEO, dit doe ik als digital nomad. Ik doe voornamelijk on-page SEO. Zo heb ik meerdere bedrijven zoals vertellis.com, questback, cursosjazyk, compendium geneeskunde en marketing agencies zoals adeptplus en pixallione mogen helpen met hun SEO. Aangezien ik een freelancer ben moet ik letten op waar ik kosten kan besparen. Ik kies daarom zelf voor Mangools, het is een redelijk uitgebreide SEO tool die niet te veel kost. Vooral vergeleken met andere SEO software zoals Semrush en Ahrefs. Je kan hier alles mee, wat je nodig hebt voor on-page SEO.

Nomadleven.nl maakt gebruik van affiliate links. Als je op een link klikt en een product koopt kan het zijn dat wij daar een kleine comissie op verdienen. We proberen altijd onze eerlijke mening over een product te geven. We promoten ook alleen merken waar we zelf achter staan.


Spread the love

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *