Online Marketing Termen
Online Ondernemen

Online Marketing Termen & Begrippen

Spread the love

Online marketing termen die je moet kennen in 2023

Online marketing termen. De wereld van online marketing evolueert zich constant. Zo ook de begrippen en termen die daar bij komen kijken. Vooral in online marketing is het weten wat termen betekenen vaak erg belangrijk. Dit komt omdat online marketing terminologie erg vaak in het Engels is. Daarnaast worden in online marketing ook veel afkortingen gebruikt.

Aangezien ik zelf al jaren ervaring heb als online marketing specialist, heb ik deze online marketing begrippenlijst samengesteld. Zo weet je in ieder geval wat deze termen die je in online marketing kan tegenkomen betekenen. 

Online marketing termen die je moet kennen in 2023

Online marketing begrippenlijst – op volgorde van A tot Z

Om het wat makkelijker te maken om de online marketing terminologie te vinden waar je naar op zoek bent, heb ik deze online marketing termen op volgorde gezet van A tot Z. Je kan dus gewoon makkelijk scrollen als je op zoek bent naar een letter waarmee de marketing term begint. Daarnaast zal je dan een korte definite van dit begrip vinden. Ik zal de lijst ook constant updaten met de juiste informatie, en nieuwe begrippen toevoegen. 

Online marketing begrippenlijst - op volgorde van A tot Z

#

  • 4 Ps: De 4 Ps zijn product, prijs, plaats, promotie. De vier elementen van de marketingmix, die bepalen hoe een product of dienst wordt aangeboden en verkocht.

  • 7 Ps: De 7Ps zijn product, prijs, plaats, promotie, mensen, proces, fysieke omgeving. Een uitbreiding van de marketingmix waarbij meer elementen worden meegenomen in het bepalen van hoe een product of dienst wordt aangeboden en verkocht.
  • 301 redirect: Een 301 redirect is een term die vooral veel voorkomt bij SEO. Met deze term bedoelen we het verbinden van een URL naar een andere URL. Hiermee ga je dus van de ene pagina naar de andere pagina. De 301 redirect is de HTTP status code.

  • 302 redirect: Een 302 redirect komt ook veel voor in SEO. Met de 302 redirect kan je ook bezoekers van een pagina naar een andere pagina doorsturen. Volgens Moz – een van s’werelds grootste SEO applicaties – is het beter om een 301 redirect te gebruiken. Je kan wel een 302 redirect gebruiken om tijdelijk een bezoeker naar een andere URL door te sturen.

  • 307 redirect: Een 307 redirect gebruik is de opvolging van de 302. De 307 en de 302 gebruik je alleen als er echt maar tijdelijk van een redirect naar de andere redirect moet worden doorgestuurd. Dit kan bijvoorbeeld zijn tijdens onderhoud aan je webpagina.

A

  • A/B Testen: A/B testen is een vorm van klantervaring testen. Je gebruikt hiervoor een A en een B variant, en experimenteer welke beter werkt. Hierdoor kun je kleine veranderingen maken aan je website of campagne om betere resultaten te genereren.

  • Advertentie Campagne: Een advertentie campagne is een advertentie strategie die ervoor bedoeld is om de vooraf bepaalde resultaten te behalen. Dit kan meer brand awareness, meer leads, of meer conversies zijn en nog veel meer!

  • Affiliate Marketing: Affiliate marketing is een samenwerking tussen een bedrijf, en een website (bijvoorbeeld een blog) of influencer. De website of influencer promoot een product, en krijgt dan een commissie op de verkoop van het product.

  • AI: AI staat voor artificial intelligence oftewel kunstmatige intelligentie. Dit is een marketing term die we een 2023 waarschijnlijk meer gaan zien in de online marketingwereld. AI kan namelijk gebruikt worden voor het schrijven van teksten.

  • AIDA: AIDA staat voor attention, interest, desire, action. Dit wordt gebruikt voor een marketing funnel en zijn de 4 stappen die een klant moet doorlopen voordat zij of hij een aankoop doet.

  • ALT Tag: Een ALT Tag wordt gebruikt om informatie te geven over een afbeelding in HTML. Zoekmachines gebruiken ALT Tags om te weten wat de context van een afbeelding is.

  • Ambassadeur: Een ambassadeur is iemand die jouw bedrijf promoot op events, sociale media of waar dan ook. Vaak worden ambassadeurs en affiliates uitwisselbaar gebruikt.

  • Anchor text: Een anchor text zijn de klikbare woorden in een link. De anchor text wordt vooral veel gebruikt in SEO, om te laten zien waar een link over gaat.

  • AOV: AOV staat voor average order value. Dit is het gemiddelde dat een klant uitgeeft voor een bestelling bij een bedrijf.

  • ASO: ASO is een vorm van SEO, in plaats van optimaliseren voor zoekmachines, optimaliseer je hier voor App Stores, zoals de Google Play Store of de App Store.

  • AVG: De AVG staat voor de algemene verordening gegevensbescherming, dit is een wet waarmee de gegevens van personen worden beschermd. Het ook wel GDPR genoemd. Het is belangrijk om als bedrijf GDPR-Compliant te blijven. Dit betekent dat je je goed aan deze wet moet houden want er staan grote straffen op.

B

  • B2B online marketing: B2B online marketing staat voor “business to business”. Dit is de vorm van online marketing wanneer je als bedrijf iets verkoopt aan een ander bedrijf. Veel software bedrijven doen aan B2B marketing aangezien zij hun software verkopen aan andere bedrijven.

  • B2C Online Marketing: B2C online marketing is een vorm van marketing wanneer je als bedrijf iets verkoopt aan particuliere klanten. B2C marketing staat dan ook voor business to consumer marketing. Wanneer jij een reclame voorbij ziet komen om een speelgoedauto van Amazon te kopen voor je kinderen dan zie je een vorm van B2C online marketing. 
  • B2B2C Online Marketing: B2B2C online marketing is voor een nieuw soort bedrijfsstructuur. Hier gaan twee bedrijven een samenwerking aan om aan de eindconsument te kunnen verkopen. Denk hier bijvoorbeeld aan de App Store of Google Play store.

  • Banner Advertising: Banner advertising is een vorm van online marketing waar een afbeelding op een andere website verschijnt. De bedoeling is dat de gebruiker van die website dan op deze banner klikt, zodat je meer leads of klanten kan verkrijgen.

  • Backlink: Een backlink wordt vooral gebruikt in SEO. Dit is een link die van een website naar de andere website gaat. Vaak worden backlinks gebruikt om een hogere domein autoriteit, of een hogere autoriteit in een industrie te verkrijgen. 
  • Bing Adverteren: Bing adverteren oftewel Bing Advertising is het platform waar je Bing advertenties kunt maken. Je kan hier ook PPC campagnes maken op Yahoo! en MSN.

  • Bing Webmaster Tools: Bing Webmaster Tools is een platform dat je kunt gebruiken om hoger te komen in de zoekresultaten van zoekmachine Bing. Je hebt hier een overzicht van verschillende tools die jouw kunnen helpen op weg te komen met Bing.

  • Black-Hat SEO: Black Hat SEO, is een vorm van onethische SEO. Dit gaat bijvoorbeeld over het kopen van links naar jouw website op een link farm.

  • Blog: Een blog is een web pagina, op het wereldwijde web waar een individu of een groep mensen artikels op schrijven. Dit gebeurt vaak in een informele stijl, zoals in een dagboek. Een blog kan ook worden gebruikt om informatie te delen, en om te laten zien dat je expertise over een bepaald onderwerp hebt.

  • BOFU: BOFU staat voor bottom of the funnel. Dit is het laatste deel van de customer journey (klantreis). Het doel is om hier een verkoop van een product of dienst te laten plaats vinden.

  • Bounce Rate: De bounce rate wordt door online marketers gebruikt om te kijken hoeveel bezoekers van een website, de website verlaten zonder enige interactie met de website te hebben.

  • Brand Awareness: Brand Awareness wordt gebruikt om te meten of consumenten zich bewust zijn van een merk. Amazon heeft een erg hoge brand awareness, de loodgieter op de hoek heeft een minder hoge brand awareness.

  • Brand Equity: Brand equity staat voor de waarde dat een merk heeft. Hoe bekender de naam van een merk is hoe meer omzet dit merk genereert.

  • Brand Loyalty: Brand loyalty of merkloyaliteit staat voor hoe loyaal klanten zijn aan een bepaald merk. Dit kan worden gedaan door positieve mond-tot-mond reclame. Ook iemand die wederkerende aankopen doet bij hetzelfde bedrijf, helpt met de brand loyalty van dat bedrijf.

  • Buyer Persona: Een buyer persona is een fictief persoon dat je samenstelt voor jouw digitale marketing strategie. De buyer persona wordt vaak samengesteld om jouw ideale klant te vinden. Hierdoor is het makkelijk om de doelgroep voor jouw advertenties of content te vinden.

C

  • Call to Action: Call to action oftewel CTA,  dit is een marketing term die wordt gebruikt door marketers om klanten meteen actie te laten ondernemen. Bijvoorbeeld; “maak gebruik van deze aanbieding” of “klik hier”.

  • Canonical Element: Een canonical element is een element dat wordt gebruikt in HTML. Webmasters gebruiken dit element om ervoor te zorgen dat content niet wordt gedupliceerd. Je kan het zien als een als een handelsmerk voor website eigenaars. Zo kunnen zoekmachines zien waar de originele content vandaan komt.

  • Chat bot: Een chat bot wordt gebruikt in online marketing om te praten met klanten. De chat bot zie je vaak op websites, als je iets wilt bestellen of als je een probleem met een bestelling hebt. Chatbots geven dan automatische antwoorden op jouw vragen. Ze kunnen ook helpen meer informatie te geven aan een klant wat tot een sale kan leiden.

  • CF: CF staat voor citation flow, dit is hoe invloedrijk een URL is. Het is gebaseerd op hoeveel externe links er naar een website verwijzen.

  • Click Maps: Click maps worden gebruikt om te zien waar op een website de bezoeker van de website klikt. Dit kan handig zijn als je wilt weten welke delen van je pagina het beter doen dan de rest.

  • Click Through Rate: CTR oftewel de click-through-rate bepaalt hoe vaak mensen op een advertentie klikken nadat ze het hebben gezien. Zo kun je dus zien of jouw
    advertenties het goed doen.

  • CMO: CMO oftewel chief marketing officer is de marketingdirecteur binnen een bedrijf.

  • Competitive Analysis: Competitive analysis oftewel een analyse van jouw concurrent wordt gebruikt door digital marketers. In een competitive analysis kan je zien wat de sterke en zwakke punten van jouw concurrent zien. Ook kan je hier mogelijkheden voor jouw eigen website of bedrijf spotten

  • Content Management System: Content management system oftewel CMS is een webplatform waar jij je content naar upload. Een goed voorbeeld van een CMS is WordPress.

  • Content Marketing: Content marketing is het creëren van informatie online. Social media posts, ebooks, blogs, video’s en podcasts zijn allemaal vormen van content marketing.

  • Conversion Rate: De conversion rate is het percentage van klanten of website bezoekers die een actie ondernemen op een advertentie of website. Dit kan bijvoorbeeld een aanvraag van een gratis ebook zijn, maar dit kan ook gewoon een online bestelling zijn.

  • Copy: Copy is de tekst die wordt gebruikt om een klant iets te laten kopen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een advertentie tekst, of een caption op Instagram.

  • Cornerstone Content: Cornerstone content zijn de belangrijkste en meest waardevolle pagina’s van jouw website.

  • CPC: CPC staat voor cost per click, dit is hoeveel het kost om een advertentie te runnen voordat iemand op de advertentie klikt. Het kan zijn dat je €4,- voor een google advertentie hebt betaald voordat er iemand op heeft geklikt. De cost per click van deze advertentie is dan €4.

  • CPM: CPM staat voor cost per mille, oftewel hoeveel je hebt betaald voor duizend impressies op een advertentie.

  • CRO: CRO staat voor conversion rate optimisation. Oftewel het optimaliseren van de conversion rate van jouw website. CRO is een tak van marketing op zichzelf en wordt gebruikt om meer omzet te genereren.

  • Crawling: Crawling wordt gedaan door zoekmachines om jouw website te kunnen indexeren. De “crawlers” kijken door de code van jouw website om nieuwe content te vinden en om te bepalen hoe hoog je scoort in een zoekmachine.

  • Customer Acquisition Cost: CAC, oftewel customer acquisition cost is een online marketing term die wordt gebruikt om te bepalen hoeveel geld het kost om een klant binnen te halen. Marketers kunnen CAC gebruiken om te bepalen hoeveel ze kunnen uitgeven om een klant binnen te halen en nog steeds winst te maken.

  • Customer Lifecycle: De customer lifecycle zijn de stappen zijn die klanten doorlopen voordat zij een product of dienst aanschaffen.

  • Customer Lifetime Value: De customer lifetime value oftewel CLV wordt gebruikt om te zien hoeveel waarde een klant heeft, en hoeveel deze klant jouw bedrijf gaat opbrengen. Dit is niet alleen voor de aankoop zelf maar voor de hele relatie die jij met de klant gaat hebben.

  • Customer Pain Point: De customer pain point is een begrip dat moet uitleggen wat een specifiek probleem is voor de klant. Digitale marketers gebruiken dit om teksten te schrijven die potentiële klanten raken waardoor ze eerder geneigd zijn een product of dienst te kopen.

  • CX: CX staat voor customer experience. De ervaring die een klant heeft met een dienst, product of een bedrijf.

D

  • DA: DA staat voor domein autoriteit en dat moet voorspellen hoe goed een domein zal ranken. Het is gebaseerd op de hoeveelheid externe links een domein heeft en op de evaluatie van de domeinen die naar dat domein linken.

  • Deeplink: Een deeplink is een vorm van een link die de gebruiker naar een specifieke pagina op een website stuurt. In plaats van de home pagina.
  • Digitale Marketing: Digitale marketing kunnen we zeker niet vergeten in dit lijstje. Digitale markering is een verzamelwoord voor alle vormen van online marketing.

  • Direct Marketing: Direct marketing is het direct in contact komen met klanten dit kan bijvoorbeeld door emails naar een klant te sturen.

  • Direct Traffic: Direct traffic is verkeer naar een website zonder dat daar advertenties of social media van te pas komen. Als een gebruiker van Google dus direct jouw URL in de search bar intypt is dit een vorm van direct traffic.

  • Discovery Call: Een discovery call is een gesprek met een potentiële klant waar je gaat kijken wat je voor hem of haar kan betekenen.

  • Display advertising: Display advertising is het tonen van banners op websites. Dit kan zijn op websites zoals telegraaf.nl of nu.nl.

  • Display Network: Een display network is een netwerk van websites waar je op kan adverteren. Een voorbeeld van een display network is Google Adwords.

  • DM: DM is een direct mail of direct message. Deze vorm van berichten sturen is privé en kan alleen worden gezien door de ontvanger en verzender.

  • Dofollow Backlinks: Een dofollow backlink is een belangrijke term in SEO. Dofollow backlinks zijn hyperlinks van andere websites naar jouw website met een dofollow tag. Deze type backlinks spreiden autoriteit en helpen met het hoger ranken op zoekwoorden.

  • Domain Ranking: Domain ranking is de rangschikking van een domein in zoekmachines.

E

  • E-Commerce: e Commerce is een term dat wordt gebruikt om online bedrijven te beschrijven. Denk hier aan webwinkels.

  • E-A-T: E-A-T staat voor expertise, authority and trustworthiness. E-A-T komt uit een document van 168 pagina’s van Google. E-A-T wordt gebruikt door het Google algoritme om te bepalen hoe hoog een website moet ranken.
  • Email Automation: Email automation oftewel email automatisering is een online marketing term die wordt gebruikt om een software systeem dat automatisch emails verzend te beschrijven.

  • Email Campagne: Een email campagne is een reeks van emails die naar meerdere klanten tegelijkertijd wordt verstuurd.

  • Email List: Een email list is een lijst van email adressen. Deze worden gebruikt om email campagnes naar te versturen.

  • Email List Segmentatie: Email list segmentatie is een techniek die online marketers gebruiken om een email lijst op te splitsen. Hierdoor kunnen zij persoonlijkere mailtjes naar klanten sturen.

  • Email Service Provider: Een email service provider is een provider die jouw helpt met het versturen van emails. Denk hierbij aan Gmail of hotmail.

  • Engagement Rate: Engagement rate meet de interactie van kijkers of volgers met jouw content.

F

  • Facebook live: Facebook live is een deel van Facebook waar gebruikers van Facebook kunnen live streamen naar andere gebruikers van Facebook.

  • Facebook Bedrijfspagina: Een Facebook bedrijfspagina is een pagina op Facebook speciaal voor een bedrijf.

  • Facebook Messenger Bots: Een Facebook messenger bot is hetzelfde als een chatbot maar dan speciaal gemaakt voor Facebook Messenger. Deze bots kunnen dus ook door middel van AI met klanten praten.
  • Featured Snippets: Featured snippets is een design van Google waardoor een deel van de content kan worden gezien in de zoekresultaten. Zo kunnen Google gebruikers snel de informatie zien waar ze naar op zoek zijn.

  • FOMO: FOMO is een afkorting voor “Fear Of Missing Out”. Online marketers gebruiken FOMO om urgentie te creëren zodat een potentiële klant sneller actie onderneemt.

G

  • Gastblog: Een gastblog is het schrijven van een blog op een andere website. Deze SEO techniek wordt gebruikt om in die blog een link naar een andere website te plaatsen. Hierdoor kan een hogere domein autoriteit worden verkregen.

  • Google Ads: Google ads is het Google advertentie platform. Hier kunnen online marketers hun advertenties op Google creëren en optimaliseren.

  • Google Algoritme: Google Algoritme is het wiskundig systeem dat wordt gebruikt door Google om te bepalen hoe hoog een website in de zoekmachine wordt geplaatst. Het Google algoritme is een geheim zodat marketers de resultaten niet kunnen manipuleren. Google update hun algoritme ongeveer tussen de 500 en 600 keer per jaar waardoor jouw positie voor zoekwoorden dus van dag tot dag kan fluctueren.

  • Google Analytics:  Google analytics is het platform dat wordt gebruikt door online marketers. Hiermee kunnen marketers verschillende data van hun website analyseren. Denk hierbij aan website verkeer, gebruikersstatistieken, conversies, data vergelijking en de effectiviteit van elk marketing kanaal.

  • Google Bedrijfsprofiel: Google bedrijfsprofiel of Google my business page is een platform van Google waar online marketers informatie aan geven zodat ze tevoorschijn komen in de zoekresultaten pagina’s en lokale zoekopdrachten. Je kan het Google bedrijfsprofiel ook gebruiken om jouw openingstijden, adres, URL, en beoordelingen te beheren. Het Google bedrijfsprofiel is ideaal voor lokale SEO campagnes.

  • Google Panda: Google Panda is een algoritme update release van Google uit 2011. Deze release wordt nog steeds regelmatig geüpdate. De algoritme update wordt gebruikt om te bepalen of een website en de content relevant zijn voor zoekopdrachten.

  • Google Penguin: Google Penguin is een algoritme update van Google. Deze update gebruikt de locatie van een gebruiker om hem of haar te matchen met relevante zoekresultaten. Bijvoorbeeld als je HEMA intypt als zoekopdracht, zorgt deze algoritme update ervoor dat je de dichtstbijzijnde HEMA locatie ziet in de zoekresultaten.

  • Google Search Console: Google search console is een gratis programma van Google voor website eigenaren. Met deze tool kunnen website eigenaren data analyseren van hun website zoals de prestaties van hun website, in zijn algemeen of in de zoekresultaten. Het verschil tussen de Google search console en Google analytics is dat je op de Google search console geen statistieken hebt over de gebruikers zelf.

  • Go-To-Market Strategie: Een go-to-market strategie wordt gebruikt door bedrijven om een reeks van acties samen te stellen om een product of dienst op de markt te brengen.

  • Growth Hacking: Growth hacking is een vorm van online marketing waar zo veel mogelijk wordt bereikt met zo min mogelijk geldmiddelen. Start-ups gebruiken growth hackers vaak om nieuwe klanten te winnen. 

H

  • H1/H2/H3: H1/H2/H3 worden gebruikt in HTML om content op te breken zodat het overzichtelijk blijft voor zowel lezers, als zoekmachines.

  • HARO: HARO of help a reporter out, is een dagelijkse mail waar je op kan abonneren. Journalisten zijn hier op zoek naar mensen die hun kunnen helpen met onderwerpen, vaak hebben deze mensen ervaring nodig in een niche. Dit kan dan roden gepost op websites met (meestal) een hoge domein autoriteit. Dit is niet alleen goed voor PR, maar kan ook een goede SEO backlink strategie zijn.
  • Hashtags: Hashtags worden gebruikt in vele sociale media. Door middel van hashtags kunnen gebruikers makkelijker content vinden.

  • Heatmap: Een heatmap is een grafische presentatie van hoe bezoekers interactie hebben met een website als ze op een website zijn. Heatmaps helpen online marketers om te bepalen hoe een klant een website gebruikt.

  • HTML: HTML staat voor hypertext markup language. Door middel van HTML weten browsers hoe ze een website aan de gebruiker moeten laten zien.

  • HTTP: HTTP staat voor hypertext transfer protocol. Het is de fundering van het wereldwijde web en wordt gebruikt om webpagina’s te laden door middel van hyperlinks.

  • HTTPS: HTTPS is de afkorting van hypertext transfer protocol secure. Het is de veiligere versie van HTTP. HTTPS is veiliger dan HTTP omdat encryptie wordt gebruikt voor HTTPS.

  • Hreflang tag: Hreflang tag is de HTML code die laat zien aan zoekmachines in welke taal een webpagina is. Zo kan Google dus een Spaanse pagina’s laten zien als iemand een Spaanse zoekopdracht doet.

  • Hyperlink: Hyperlink is een HTML code die is gecreëerd om een link van een webpagina naar een andere webpagina te maken.

I

  • Impressions: Impressions oftewel impressies wordt gebruikt in pay per click advertenties. Het is het aantal keer dat een advertentie is weergegeven.

  • Influencer: Een influencer is iemand met potentie om potentiële kopers te beïnvloeden door middel van (vaak) sociale media.

  • Influencer Marketing: Influencer marketing is een vorm van social media marketing waar een influencer wordt gebruikt om een product te promoten of aan te bevelen.

  • Instagram Advertising: Instagram advertising oftewel Instagram adverteren is het betaald adverteren op Instagram.

  • Instagram Caption: Instagram Caption is de tekst onder een Instagram post.

  • Instagram Story: Een Instagram Story oftewel een Instagram verhaal is een video of foto die je kunt plaatsen op Instagram. Gebruikers van Instagram kunnen deze verhalen zien. Instagram laat de verhalen zien in de vorm van een lichtgevende cirkelachtige vorm boven een profiel. Vaak zijn deze maar 24 uur zichtbaar, maar je kan ze ook opslaan. De opgeslagen Instagram Stories komen dan in een cirkelachtige vorm tussen de biografie en de feed van een profiel te staan.

  • Instagram Reel:  Een Instagram reel is een kort filmpje dat je op Instagram kan plaatsen.

  • Internal Links: Internal links zijn links van een pagina naar een andere pagina op dezelfde website. Dit is zowel handig voor gebruikers als zoekmachines, die beide interne links gebruiken om content te vinden op een website.

J

  • Javascript: Javascript is een programmeertaal. Javascript wordt gebruikt voor interactieve effecten op een website.

K

  • Key Performance Indicator: Een key performance indicator ook wel een KPI genoemd is een doelstelling die wordt gemaakt door een bedrijf. Door middel van KPI’s kunnen marketers de resultaten bijhouden van hun campagnes en zien of ze op de juiste weg zijn.
  • Keyword: Keywords oftewel zoekwoorden zijn ideeën of onderwerpen waar jouw content over gaat. Het gebruiken van keywords helpt ook zoekmachines met het begrijpen waar jouw tekst over gaat. Waardoor je hoger kan komen in de zoekresultaten.

  • Keyword Density: Keyword density of de zoekwoorddichtheid is het aantal keer of het percentage dat een keyword in content is geplaatst. Gebruik deze gratis tool om de zoekwoorddichtheid te checken!

  • Keyword Phrases: Keyword phrases zijn zinnen die gebruikers in zoekmachines intypen om informatie op te zoeken over een bepaald onderwerp.

  • Keyword research: Keyword research of zoekwoorden onderzoek is een term die in online marketing wordt gebruikt om te beschrijven wat SEO specialisten doen als ze zijn aan het zoeken naar woorden of zinnen die mensen in Google of andere zoekmachines intypen. Door middel van zoekwoorden onderzoek kunnen marketers andere zoektermen vinden die gebruikers opzoeken. Hierbij kunnen ook niche zoekwoorden of alternatieve zoekwoorden gevonden. Wanneer een alternatief zoekwoord is gevonden zal de SEO marketeer andere termen proberen te vinden die een gebruiker zou kunnen intypen.

  • Keyword Stuffing: Keyword stuffing is een term dat wordt gebruikt in online marketing wanneer er te veel zoekwoorden in content worden geplaatst. Keyword stuffing en keyword spamming zijn exact hetzelfde maar dan onder een andere benaming.

  • Klantbehoefte: De klantbehoefte is een product of dienst dat de klant nodig heeft. Marketers gebruiken de klantbehoefte vaak om copy te schrijven. Ze kunnen de klantbehoefte gebruiken om in te spelen op de emotie van de klant, daarnaast kunnen ze ook inspelen op hoe nodig het is voor een klant om een product of dienst te kopen.

  • Klantprofiel: Het klantprofiel is een lijst van kenmerken van klanten die kan worden gebruikt voor nieuwe advertenties.

L

  • Landing Page: Een landing page of landingspagina is pagina waar een gebruiker wordt door verstuurd nadat zij op een link hebben geklikt.

  • Landing Page Optimization: Landing page optimization of landingspagina optimalisatie is een proces dat wordt gedaan door marketers om een landingspagina te optimaliseren voor meer conversies.

  • Leads: Leads zijn potentiële klanten in de salesfunnel. Een potentiële klant overweegt op dit moment de aankoop van een product of dienst.

  • Lead Generation: Lead generation of leadgeneratie is het verkrijgen van leads om ze vervolgens tot klanten te converteren.

  • Lead Nurturing: Lead nurturing is het cultiveren van leads die nog bereid zijn om een aankoop te doen.

  • Link Juice: Link juice is een online marketing begrip dat wordt gebruikt om de waarde die een link van een website naar de andere doorgeeft te beschrijven.

  • Link Profile: Een link profiel wordt gebruikt om alle links naar een website te beschrijven. Het link profile wordt gebruikt om te zien hoeveel autoriteit een website heeft volgens de zoekmachines.

  • LinkedIn marketing: LinkedIn marketing is marketing op het sociale media platform LinkedIn. Het grootste professionele netwerk ter wereld. Vooral B2B bedrijven zijn gebaat bij LinkedIn, aangezien CEO’s en eigenaren van bedrijven vaak op LinkedIn aanwezig zijn.

  • Live Streaming: Live streaming is een live video die wordt uitgezonden naar een internet publiek.

  • Local SEO: Local SEO of Lokale SEO is een vorm van SEO die wordt gebruikt om bedrijven plaatselijk in de zoekmachines te laten verschijnen.

  • Lookalike audiences: Lookalike audiences is een manier voor marketers om hun Facebook advertenties te optimaliseren. Met lookalike audiences kunnen marketers een groep van mensen targeten die lijken op hun huidige klantenbestand. Ze kunnen hiervoor vind-ik-leuks, email lijsten of nog veel meer gebruiken.

  • Long Tail Keywords: Long tail keywords ook vaker “gerelateerde zoekwoorden” genoemd. Long tail keywords worden gebruikt om langere en vaak specifieke zoekwoorden te vinden. Meestal wordt er op dit soort zoekwoorden minder vaak gezocht, maar converteren ze hoger.

M

  • Marketing Automation: Marketing automation oftewel marketing automatisering is een term die in online marketing wordt gebruikt om de processen en software die marketers gebruiken te beschrijven. Marketing automation helpt om marketers marketing taken (sneller) uit te voeren of op te schalen.

  • Marktpenetratie: Markt penetratie of marketing penetration is het vergroten van de aandeel van een product of dienst in een markt.

  • Media Buying: Media Buying staat voor het inkopen van zowel traditionele media als online media om jouw product voor een publiek te krijgen. Een advertentie in een krant is media buying, maar het kopen van Google Ads ook.

  • META: Meta is de naam van de overkoepelende organisatie die Facebook, Instagram, Whatsapp en vele andere bedrijven in bezit heeft.

  • Meta Description: Een meta description of een meta beschrijving is een meta tag die een pagina biedt om een pagina te beschrijven in minder dan 160 karakters. Meta descriptions zijn belangrijk omdat ze in de zoekresultaten pagina onder de titel in Google en andere zoekmachines komen te staan.

  • Meta Tags: Meta tags zijn HTML code die in de codering van een webpagina staan. Door meta tags kunnen crawlers van zoekmachines beter begrijpen waar een web pagina over gaat.

  • Metaverse: De metaverse is een gedeelde ruimte waar mensen dingen kunnen doen die ze niet in het echte leven zouden kunnen doen.

  • Mobiel Adverteren: Mobiel adverteren is een vorm van adverteren waarbij je communiceert met (mobiele) telefoon gebruikers. Denk hierbij aan SMS advertenties of een in-app advertentie wanneer je een spelletje op jouw telefoon speelt.

  • Mobile First Indexing: Mobile first indexing is het prioriteren van mobiele pagina’s door Google. Aangezien meer en meer mensen vooral op hun mobiele telefoon zoekopdrachten doen, geeft Google de prioriteit aan mobiele pagina’s bij het indexeren van pagina’s.

  • Meta Keywords: Meta keywords is een HTML code die wordt gebruikt op een webpagina om aan zoekmachines te laten zien waar de content over gaat. Meta keywords zijn niet zichtbaar op een pagina zelf maar staan in de source code (broncode) van een pagina.

  • Mobile Page Optimization: Mobile page optimization is het optimaliseren van pagina’s voor mobiele gebruikers. Hierbij zorgt een developer dat webpagina’s op alle groottes van schermen kunnen worden gezien.

N

  • NAP: NAP staat voor name, address, phone number.
  • Net Promoter Score: Net promoter score oftewel NPS is een vorm van een klanttevredenheidsonderzoek. De resultaten zijn van 0 tot 10. Als iemand een 10 geeft, is diegene een net promoter, iemand die jouw bedrijf promoot.

  • Niche marketing: Niche marketing is een marketing term die wordt gebruikt om marketing gericht op zeer specifieke doelgroepen te beschrijven.

  • No Follow Links: Nofollow links is een waarde die kan worden gegeven aan een rel attribuut van een HTML link. Door middel van deze waarde kan je aan zoekmachines laten weten dat de link geen vermogen (link juice) moet doorgeven aan de andere website.

O

  • On Page SEO: On page SEO is het optimaliseren van een webpagina zodat deze pagina hoger scoort in de zoekmachines. On page SEO is het optimaliseren van de content en HTML van een pagina.

  • Organisch zoekvolume: Het organisch zoekvolume of organic search traffic is het verkeer dat een webpagina krijgt van zoekmachines zonder ervoor te hoeven betalen.

  • Outreach: Outreach is het benaderen van leads, of prospects door middel van telefoon, mail of sociale media.

P

  • Page Speed: Page speed is een handige tool van Google. Page speed wordt gebruikt om de snelheid van een pagina’s te meten maar ook om andere prestaties van een webpagina of website te meten.

  • Paid Advertising: Paid advertising of betaald adverteren is een digitale marketing term die wordt gebruikt om alle vormen van betaald adverteren te beschrijven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Google ads.

  • Pay Per Click: Pay per click is een vorm van adverteren waar alleen wordt betaald als er geklikt wordt op een advertentie. De marketer kiest een budget en er wordt een bepaald aantal keer op de advertentie geklikt.  Zowel Facebook adverteren als Google Adwords gebruiken een pay per click systeem.

  • Pinterest Advertising: Pinterest advertising oftewel adverteren op Pinterest, is het maken of plaatsen van advertenties op het sociale media platform Pinterest.

  • Penalty: Een penalty wordt gebruikt om de straffen die Google geeft aan website eigenaren voor bijvoorbeeld het gebruikt van black hat SEO te beschrijven.

  • Podcast: Een podcast is een audio bestand dat op internet wordt geplaatst door middel van een RSS feed. Vaak worden podcasts uitgebracht in meerdere afleveringen en series.

  • Podcast Marketing: Podcast marketing is het adverteren via een podcast. Vaak leest een van de presentatoren hier een advertentietekst voor.

  • Positie: Positie is een marketing term die wordt gebruikt om de positie van een website op een bepaald zoekwoord in de zoekresultaten pagina te beschrijven.

  • PR: PR of public relations is het geven van informatie over jouw organisatie zodat mensen een positief beeld krijgen van jouw organisatie.

  • Private Blog Network: Een private blog network (netwerk) wordt ook wel eens een link netwerk genoemd. Dit is een collectie van websites die wordt gebruikt om naar elkaar te linken. Deze tactiek van links verkrijgen wordt gezien door Google als black hat SEO en kan leiden tot straffen (penalty’s) van Google.

  • Prospect: Een prospect is iemand die voldoet aan jouw ideale klantprofiel.

  • Push Notificaties: Push Notificaties zijn meldingen die je op jouw telefoon binnen krijgt als een applicatie iets belangrijks te vermelden heeft. Een goed voorbeeld van push notificaties of pushberichten zijn brekend nieuws berichten van apps zoals die van nu.nl.

Q

  • Quality Score: Quality score is de beoordeling die Google AdWords aan een advertentie geeft. Specifiek voor de pay per click zoekwoorden.

  • QR Code: QR codes zijn barcodes die worden gebruikt om URL’s op op te slaan. Wanneer iemand een QR code scant wordt hij naar een webpagina of app doorgestuurd. Het wordt gezien als de brug tussen offline- en online marketing.

  • Query: Een query of search query (zoekvraag) is een online marketing term die wordt beschreven om een vraag die een gebruiker in zoekmachines intypt te beschrijven. “Wat is een query”, is een (search) query.

  • Quora: Quora is een social media platform waar mensen vragen kunnen stellen en andere mensen die vragen kunnen beantwoorden.

  • Quora Marketing: Quora Marketing is het doen van marketing op het sociale media platform Quora. Als iemand de vraag stelt “wat zijn jullie beste tips om belasting aangifte te doen?” kan je als accountant bedrijf op deze vraag een gepromoot antwoord bieden, dit kost geld. Daarnaast kan je ook op Quora gratis marketing doen, door vragen te beantwoorden van anderen. Hiermee kun je als bedrijf jouw expertise laten zien.

R

  • Ranking: Ranking is een online marketing term die wordt gebruikt om de positie van een website in de zoekresultaten pagina’s in zoekmachines te beschrijven.

  • Real Time Data (RTD): Real time data of RTD, is de data die je krijgt meteen nadat een actie is ondernomen. Er zit dus geen vertraging in deze data.

  • Reddit: Reddit is een sociale media waar mensen hun interesses, links, foto’s, teksten en vragen kunnen delen. Door middel van upvotes kunnen mensen op de reacties stemmen. Reacties met de meeste upvotes verschijnen bovenaan.

  • Reddit Marketing: Reddit marketing is een vorm van marketing op het sociale media platform Reddit.

  • Relevance Score: Relevance core oftewel de relevantie score is de score die marketers krijgen op Facebook/Meta advertenties. Facebook baseert deze scores op het publiek van de advertentie en de voorspelling van Facebook zelf. Daarnaast wordt het gebaseerd op de positieve en negatieve feedback van het publiek van de advertentie.

  • Reciprocal Links: Reciprocal links is het naar elkaar linken van twee verschillende websites. Reciprocal links zijn een vorm van black hat SEO en je kan hiervoor worden gestraft door zoekmachines.

  • Referral Code: De referral code is een code van aanbeveling. Dit wordt vaak in affiliate marketing gebruikt zodat degene die de referral code deelt, en er daardoor een verkoop ontstaat, een commissie krijgt.

  • Responsive Web Design: Responsive web design is het ontwikkelen van een website die zich aanpast aan het scherm waar deze op wordt gezien. De website “reageert” (responds) op het scherm waar de website op wordt bekeken.

  • Retargeting: Retargeting is een vorm van online marketing waarbij je specifieke advertenties toont aan mensen die al op jouw website zijn geweest. Je kan hiermee ervoor zorgen dat je in de gedachte van een potentiële klant blijft.

  • Return On Investment: Return on investment wordt ook wel ROI genoemd. Voor een positieve ROI moet er meer geld binnen komen dan er wordt uitgegeven aan een advertentie.

  • Retweet: Een retweet is het delen van een tweet op Twitter.

  • Robots.txt: Robots.txt is een file die zoekmachines gebruiken om een webpagina te crawlen. Deze file is opgeslagen op de web pagina, en laat zien wat wel en wat niet kan worden gecrawled.

S

  • SaaS: SaaS staat voor software-as-a-service, is een manier van software bezorgen over het internet. Hierdoor hoef je niet zelf de software te beheren.

  • Schema Markup: Schema markup is een HTML code die aan een website wordt toegevoegd om zoekmachines meer relevante informatie te geven over een persoon, plaats, product, onderwerp, of bedrijf.

  • Search Algorithm: Search algorithm oftewel zoekalgoritme is een marketing term die wordt gebruikt om het algoritme van zoekmachines te beschrijven. Het zoekalgoritme wordt gebruikt om webpagina’s in zoekmachines te rangschikken.

  • Search Engine: Search engines zijn zoekmachines zoals Google, Bing, en Yahoo!

  • Search Engine Results Page: De search engine results page of SERP, is de zoekresultaten pagina. Dit zijn de resultaten die een browser gebruiker ziet nadat ze iets hebben ingetypt in de zoekmachine.

  • SEM: SEM oftewel search engine marketing zijn alle vormen van marketing op zoekmachines. Alhoewel het vaak wordt gebruikt om alleen betaalde vormen van zoekmachine marketing te beschrijven.

  • Search Network: Een search network is een groep van websites die advertentie weergaves toestaan.

  • SEO: SEO staat voor search engine optimization oftewel zoekmachine optimalisatie. Dit is het optimaliseren van webpagina’s waardoor ze hoger in de zoekresultaten verschijnen.

  • SEO Outreach: SEO Outreach is het benaderen van andere websites of blogs om  gastblog te schrijven of een link naar jouw eigen website te plaatsen.

  • Sessions: Sessions of sessies, is een parameter voor acties. In website statistieken staat sessions voor een aantal minuten of seconden dat een bezoeker zich op een web pagina of website bevindt.

  • Skyscraper technique: De skyscraper technique is een backlinking strategy bedacht door de oprichter van Backlinko, en wordt gebruikt om meer website verkeer binnen te halen. Het is het onderzoeken van populaire trends en daar nieuwe interessante en informatieve maar vergelijkbare content over schrijven. Nadat de content is gepubliceerd, stuurt de marketer berichten naar websites die al eerder hebben gelinkt naar vergelijkbare artikelen voor erkenning.

  • Smarketing: Smarketing is het compleet overeenstemmen van zowel een sales als een marketing team, binnen een bedrijf.

  • SMART: SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptable, realistisch en tijdsgebonden. Het is een manier van doelstellingen stellen.

  • SMS Marketing: SMS marketing is het versturen van marketing berichten door middel van SMS.

  • Social Media Traffic: Social media traffic oftewel social media verkeer, is een online marketing term die wordt gebruikt om het verkeer vanuit social media naar een website, of app te beschrijven.

  • Spotify Marketing: Spotify marketing is marketing op het audio – en sinds kort ook – video platform Spotify.

T

  • Target Audience: Target audience is de doelgroep voor jouw product of dienst. De target audience zijn ook de kenmerken die een specifieke groep met elkaar overeen hebben om de buyer persona te creëren.

  • Technical SEO: Technical SEO oftewel technische SEO (technische zoekmachine optimalisatie), is het optimaliseren van website prestaties en servers zodat dit zoekmachines kan helpen met het “crawlen” van een website.

  • Thought Leadership: Thought leadership is het uiten van ideeën die laten zien dat je expertise hebt op het gebied waar je het over hebt. Thought leadership helpt met het creëren van backlinks, en het delen van posts. Je laat hier namelijk zien dat je expertise en autoriteit hebt.

  • TL;DR: TL;DR is de afkorting van too long didn’t read. Het wordt op veel sociale media platformen gebruikt om een korte samenvatting van een post, tweet of bericht te maken. Vooral op Twitter en Reddit wordt TL;DR vaak gebruikt. 

  • TOFU: TOFU of top of the funnel marketing is het begin van de marketingfunnel. Deze term wordt in online marketing gebruikt om de content te beschrijven die een marketer gebruikt om interesse op te wekken bij potentiële klanten. Denk hierbij aan een blog of social media post.

  • Tone Of Voice: De tone of voice is een digitale marketing term die wordt gebruikt om de toon of emoties waarop je berichten over brengt op jouw (potentiële) klanten.

  • Top Level Domain: Top level domain oftewel het top level domein, is het deel van de URL dat het meest aan de rechterkant staat. Vaak is dit een afkorting van een land. Bij veel Nederlandse domeinen is .nl het top level domain.

  • Tracking Code: Een tracking code is een bron code die vaak in de header of footer van een website wordt geplaatst. Met een tracking code data dat naar software wordt verstuurd worden verzameld.

  • Trigger Events: Trigger events of trigger gebeurtenissen zijn een term in marketing die worden gebruikt om een actie door een gebeurtenis te beschrijven.

  • Title Tag: De title tag is een deel van de HTML code die wordt gebruikt om het onderwerp van een pagina te beschrijven. De headline waar je op kan klikken als je zoekresultaten ziet in Google of andere zoekmachines, is de title tag.

  • Twitch Advertising: Twitch advertising is het adverteren op streaming platform Twitch. Twitch staat bekend als het platform voor gamers.

  • Twitch Live streaming: Twitch live streaming is het live uitzend van video op het platform Twitch. Ook al zijn er mensen op Twitch die streamen terwijl ze zijn aan het praten met hun kijkers. Twitch staat vooral bekend als het nummer één platform voor gamers. Daarnaast worden veel eSports kampioenschappen uitgezonden op Twitch. 
  • Twitter Promote Mode: Twitter promote mode is een abonnementservice die jouw tweets automatisch promoot.

  • Twitter Marketing: Twitter marketing is een term dat wordt gebruikt om marketing op Twitter te beschrijven.

  • Twitter Thread: Een Twitter thread oftewel een twitter draadje zijn meerdere tweets vaak achter elkaar die over hetzelfde onderwerp gaan. Twitter threads kunnen beste-lijstjes zijn, maar kunnen ook een uitleg over een bepaald onderwerp zijn. Vaak helpen twitter threads met zowel expertise of authoriteit.


U

  • UI: UI of user interface, wordt gebruikt om de interactie tussen een gebruiker en een digitaal apparaat te beschrijven.


  • Unique Value Proposition: De unique value proposition ook vaak UPS genoemd is het product of de dienst dat wordt aangeboden, waarom dit product of deze dienst de oplossing biedt en waarom een bedrijf de beste keuze is. De UPS staat vaak op landingspagina’s van bedrijven.

  • Unique visitors: Unique visitors of unieke bezoekers, is een website statistiek die laat zien hoeveel verschillende en unieke bezoekers een website heeft. Dit wordt gedaan door middel van IP-adressen.

  • URL: URL, staat voor uniform resource locator. Dit is het adres van een webpagina.

  • UX: UX of user experience is de manier waarop een gebruiker interactie heeft met een website. Bijvoorbeeld hoe diegene over een website heen scrollt.

V

  • Video Marketing: Video marketing is een vorm van digitale marketing waar video’s worden geïntegreerd met advertenties.

  • Virale Marketing: Virale marketing is een vorm van online marketing waar er wordt aangemoedigd zo veel mogelijk te delen, waardoor de campagne viraal gaat.

  • Visits: Visits of bezoeken zijn de aantal keer dat een website is bezocht. Het is handig om het aantal visits te weten aangezien je hierdoor erachter kunt komen wat het conversie percentage is van jouw website.

W

  • Webinar: Een webinar is een seminar dat online wordt gehouden via het web. Je kan hier de kijkers informeren, iets leren, of iets verkopen.

  • Website Analytics: Website analytics zijn de data en statistieken van een website.

  • White Hat SEO: White hat SEO zijn ethische vormen van zoekmachine optimalisatie. Hier worden geen technieken gebruikt om zoekmachines te manipuleren.

X

  • XML: XML staat voor extensible markup language. Het is vergelijkbaar met HTML – hypertext markup language omdat het wordt gebruikt om data te categoriseren.

  • XML Sitemap: Een XML sitemap is een XML document dat er voor zorgt dat alle pagina’s, bestanden, posts etc. worden gecategoriseerd. Dit helpt zoekmachines met het “crawlen” van een website.

Y

  • YouTube: YouTube is een video platform waar gebruikers hun video’s kunnen uploaden. Andere gebruikers kunnen dit dan lijken, en zich abonneren op een kanaal, ook kunnen ze een reactie achter laten. YouTube is onderdeel van Google (Alphabet Inc.). Het is de een na grootste zoekmachine ter wereld na Google.

  • YouTube Advertising: YouTube advertising is het maken en optimaliseren van advertenties op YouTube.


Nog meer online marketing termen


Heb je nog meer online marketing termen, of ben ik een term die vaak wordt gebruikt in digital marketing vergeten? Laat het me dan weten in de comments! Wie weet zie je jouw online marketing termen veschijnen!



Spread the love

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *